fredag 16 augusti 2013

Kroatien 2013 dag 6, torsdag

Idag blev det ett bad innan frukost. Ganska kallt i vattnet, bara 23 grader men jag bet ihop och plaskade runt ett tag. Kjell passade på att snorkla lite medans ungdomarna tog sovmorgon. Idag blir det den allra sista natten ute till havs och planen var att åka till en vik bredvid byn Maslinica på ön Solta. Dit är det ca 16NM

När vi åkte ut från viken tog vi en "omväg" förbi staden Hvar där vi åt lunch förra året. Där låg en del stora båtar.

Vindarna ute på havet var väl inte de värsta, men det blåste i alla fall 3-5 m/s så vi hissade seglen. Det var svårt att hålla kursen rätt på natthamnen så det blev lite kors och tvärs över havet men det gjorde inget eftersom vi hade hela dagen på oss. Vi seglade i ca. 1,5 timme i 2-3 knop och kom 4NM men inte i rätt riktning hela tiden så distansen vi faktiskt hade förflyttad oss var ca 1NM. Vi inser att segla för att ta sig till ett bestämt mål är inte så lätt, men man kan ju bara kryssa runt lite också när det är stora vatten och gott om plats. När alla kände sig nöjda med dagens segling fick motorn ta oss fram till den tilltänkta viken. Väl där låg det mycket båtar uppankrade men vi tuffade sakta längre in för att mötas upp av en gummibåt med en svensk kille i som talade om att det väntades in en regatta på 100 båtar som skulle ha fest i viken så han tyckte att vi skulle välja en annan natthamn och vi var inte sena med att hålla med honom. Efter lite överläggning och kontroll av sjökort så bestämde vi oss för en liten by som heter Rogac ca 5NM bort utmed samma ö.

Det visade sig vara ett av de bästa beslut som vi fattat! Vilken underbart fin liten by! Dit kommer vi garanterat att återvända. Vi valde att ligga förtöjda mot kaj inne hamnen istället för att svaja utanför, det blåste rätt rejält och vi ville få en lugn sista natt ute.

Kjell och jag gick en promenad uppåt och kom till ett hotell som sålde kall öl, så då stannade vi där ett tag innan vi gick tillbaka nedåt igen. Fin utsikt hade vi på köpet!

Middagen intogs på en liten restaurang nere vid vattnet, med getingar! Mycket sådana har vi träffat på denna resa!

Imorgon blir definitivt den allra sista dagen på denna års semesterresa, då måste vi tillbaka in till Kastela marina igen och checka ut oss från Pomena. Men en hel dag har vi i alla fall kvar!