söndag 11 augusti 2013

Kroatien 2013 dag 2,söndag- Fånga dagen - hitta vinden!

Vaknade 06:30 efter en mycket orolig natt. Både Kjell och jag har varit upp och kollat ankaret flera gånger men vi har legat still hela natten fast det blåst och vågat rejält. Efter en frukost och lite slappning så lättade vi ankar 09:30 och styrde ut mot ännu större vatten. Planen var att åka till en strand vid Bol som ligger på andra sidan av ön Brac. Om ni ser ett kort på en strand ifrån Kroatien så är det alldeles säkert den stranden. En lång smal udde som sticker ut som en spets i havet.

Vi tog oss genom sundet mellan öarna Brac och Solta med motorn men sen så skulle här seglas för fulla segel, äntligen var det dags! Vi började lite försiktigt och rullade ut förseglet. Det blåste 5-6 m/s och jag och Michael seglade i hela 3,6 knop!

Efter ett tag kändes det som vi aldrig gjort annat och efter lite huvudbry med alla tampar så hissades även storseglet. Kjell tog över rodret och vad hände-jo, det mojnade och nu tog vi oss fram i den hiskliga farten av 0,5-1 knop!! Vi höll envist på med segling i ca 2 timmar och hade då avverkat ca 1 NM av de 6 som det var till stranden. Då hade vi inte åkt raka vägen heller utan kors och tvärs över havet!! Men visst ser det fint och härligt ut!

En fin horisont såg vi också och eftersom vi seglar så blev den lite sned ;)
Nu startar vi motorn sa ungdomarna till slut när dom tröttnat, och då var det bara att reva seglen och starta slöfocken. Vi hade då 5NM kvar att åka så efter en timme kom vi fram till den omtalade fantastiska stranden. Vad hände då - JO, vinden kom tillbaka och det med full kraft och det vågade ordentligt. efter en guppig timme var vi framme vid den omtalade stranden med parasoll på parasoll och helt packat med folk!
- Känner någon för att ta jollen in och bada? undrade Kjell. NEJ, svarade vi andra, men lunch vore gott om vi kan hitta någon lä. Men det blåste 10 m/s överallt så det var bara att gilla läget och kasta ankaret. Att laga omelett i den blåsten och dessutom svallvågor var inte den enklaste matlagningen jag gjort, men alla tyckte det smakade gott och åt upp allt på tallriken så betyget var MVG.

Ankaret draggade hela tiden så stoppet blev kortast möjliga. Natthamn denna natt var planerad till Zavala, en liten fin vik utanför Stari Grad på ön Hvar ca 6 NM bort, rakt över sundet. Nu hade vinden tilltagit och det motorn hela vägen. Vi blev överstänkta flera gånger i de höga vågorna som vi styrde rakt mot. Vi kom i alla fall fram till viken utan missöden och tog en boj för natten.

Nu skulle det äntligen inträffa - Marie skulle bada! De andra hade redan varit i ute till havs vid 85 meters djup. Jag vågade inte kolla vattentempen innan för då kanske jag ångrat mig! Så, på med flytvästen och ned på badstegen - jag kom i efter bara ca. 1 minut vilket är rekord för mig! Det var faktiskt riktigt skönt när man väl kom i vattnet!

OBS bilderna är inte fotomontage utan helt i originalutförande!

Nu tjatar de på mig att bli klar för att vi ska upp till den lilla resturangen som finns här i viken, vi ska äta en god middag och dricka lite pivo!

Livet känns helt underbart och rättvist just idag!!