fredag 16 augusti 2013

Kroatien 2013 dag 4, tisdag

Onsdag morgon startade med ett bad och jag var först i! Det är inte speciellt vanligt! Nästan ingen vind var att vänta så vi beslutade att följa planen vi har och åka till den blå grottan, Madre Spilja som ligger på ön Bisevo. Dit hade vi ca. 12NM och eftersom rekommendationen var att vara där mitt på dagen så sa vi "hejdå" till Vis och lättade vi ankar vid 10-tiden.
 En fin horisont vy hade vi även idag!

När vi passerat ön Vis och kopm ut på stora vatten igen blåste det 5-7 m/s rakt mot oss, men eftersom vi hade en tid att passa vid grottan gick vi för motor hela vägen. Vi hade inte riktigt klart för oss var på ön grottan låg men när vi närmade oss så låg det båtar ankrade i en liten bukt så vi förstod att där måste det vara något intressant.

Vi ankrade upp, men eftersom det blåste kändes det inte helt OK så vi stannade kvar på båten ett tag för att se så att ankaret tog. Det var jolle som gällde in till själva grottan där folk låg och guppade i kö utanför. När Kjell rott oss dit så upptäckte vi att allt kostar pengar så det var bara att ro tillbaka till Pomela igen. Det var en bit i vågorna och den utombordare vi hade var från 1910!! så den vägrade starta (den gången den gjorde det väckte vi hela medelhavet)!!. Michael gjorde ett starkt rojobb!

Tillslut låg även vi i guppkön och höll oss fast så gott det gick. Utanför grottan fanns en skylt med en överkryssad kamera samt en överkryssad gubbe som badade och som de laglydiga svenskar vi är så lämnade vi kameran på Pomela:( så några kort blev det inte för oss, men alla andra knäppte oavbrutet, och badade! fast de inte fick!!) Hålet in till själva grottan var inte stort, vi fick ducka fast vi nästan satt i vattenlinjen, men väl inne så öppnade sig en stor grotta. Ljuset inne i grottan var helt otroligt, vattnet var i den blåaste nyans som nog finns. Det var en otrolig upplevelse att sitta mitt inne i grottan!! Åk dit om ni får möjlighet, det är värt ett besök. Synd bara att allt ska bli en kassako!!

När vi kom ut ur grottan så såg vi att båten draggat, vi misstänkte att en annan båt som kom efter oss lossat vårat ankare eftersom vi såg när vi var vid grottan att de slängde i sitt precis där vi lagt vårt och sedan dragit upp det igen. Lite oroväckande men vi hann tillbaka och åkte därifrån direkt.

Byn Komiza på ön Vis var nästa delmål, vi behövde bunkra upp lite mat igen. Mitt ute på djupet, 90 m, så ville Michael bada. Bra ide tyckte alla och vi hoppade i böljan den blå i skift så någon alltid fanns ombord. Vinden hade mojnat så vi fick ett härligt bad mot horisonten!

Kjell gjorde en så fin tilläggning mot kaj i Komiza så han beslöt att här ska vi stanna inatt, vi andra gick lite motvilligt med på det när vi kände den tryckande stillastående värme som var i hamnen.

Efter en sen lunch gick vi en promenad i byn och sen var det dags för beachen som låg precis intill hamnen. Där badade vi och låg och slumrade i småstenarna ett bra tag.

På kvällen ville Kjell ut och strosa i gränderna, alla hängde på den bra idén. Vi gick uppåt och uppåt och uppåt och då tog husen slut och en spöklik kyrka uppenbarade sig på bergssidan. Eftersom det VAR en spökkyrka så fastnade den inte på bild, mycket märkligt eftersom jag tog flera.......... men barnen fastnade i alla fall - och Kjell!!

Vi gick upp till kyrkan och där skrämde vi vettet ur en stor råtta och den oss! Det blev en kortvarig kyrk visit och vi började nedfärden mot hamnen igen. Ett drickastopp på vägen var nödvändigt för att klara den långa promenaden. När vi kom tillbaka hade den svalnat lite och vi kröp till kojs inför en lugn alldeles säkert fastsatt natt. Kjell ångrade att han bestämt natthamn och hade hellre legat på svaj i någon fin liten vik istället och vi andra höll med. Partyhamnar är inget för oss!!

Över halva resan är gjord och hemfärden tillbaka till Pomenas hemmahamn påbörjas imorgon! Men än har vi två hela dagar och nätter kvar ute till havs! Känns härligt!!!!!
Här är den spöklika kyrkan, hittade tillslut bilden som försökte gömma sig!