fredag 16 augusti 2013

Kroatien 2013 dag 5, onsdag.

Vaknade i en stekhet vindstilla hamn på Komiza. Kjell och jag passade på att använda duschen som fanns i hamnen men blev lika svettiga igen när vi klädde på oss badkläderna igen. Efter lite shopping och en kaffe (espresso) för Kjell så kastade vi loss för att hitta lite svalare luft längre ut på havet.

Vi beslöt att gå på utsidan av Vis för att på så vis: ) rundat ön. Planen var att hitta en nattvik utanför Hvar, det fanns en långsmal ö utanför, Sv Klements och en vik nära Palmizana såg intressant ut.

Dåligt med vind idag också men vi hissade seglen en stund i alla fall. Vi kom upp i 3 knop och åkte kors och tvärs över havet. När vi tröttnade och alla var sugna på lunch åkte vi in i en liten fin vik där vi åt och badade. Jimmy och Michael hittade små grottor under vattenytan som de utforskade.

Efter lunchstoppet var havet kav lugnt så vi gick för motorn sista biten fram till nattviken. Många andra tyckte viken var fin och det låg både enorma och pyttesmå båtar ankrade i hela viken.
Vi kasade ankaret och Kjell och Michael rodde in en akterspring till land eftersom de andra låg på det viset hade vi inget val. Det krånglade lite men till slut var vi nöjda med förtöjningen.

Inne i viken var vi totalt bortkopplade från yttervärlden, ingen internet och ingen telefon fungerade. Ganska skönt faktiskt, men bloggningen blev ju inte av son jag planerat, därför ligger vi lite efter med uppdateringen, men det kommer så småningom.

Vi badade och slappade och Jimmy och Michael tittade på "solsidan" resten av kvällen och det tar på krafterna att ha semester så när det var dags att krypa till kojs var det ingen som protesterade.

Det molnade på lite på kvällen, men det var skönt eftersom solen gassar väldigt hett inne i viken, det blev inte kallt så vi klädde på oss utan badkläderna var på tills sängdags!