lördag 18 augusti 2012

Kroatien 2012 dag 1

Nu äntligen kommer det en rapport från Kroatienresan som vi gjort. Vi fick aldrig internetuppkopplingen att fungera så blogg inläggen kommer nu när vi kommit hem igen.

Lördag 11/8 2012:
Våran resa började redan i våras när vi bokade en segelbåt genom http://www.adriaticyachting.se/.
Valet blev en Bavaria 33c, lagom i storlek tyckte vi som inte är seglare utan åker snipa, Caravelle 33, till vardags i Sverige. Båt och flyg var bokad i mars så nu kunde vi bara längta och vänta...... Lite grus i planeringen blev det när planet vi hade bokat för hemfärd blev "taget ur drift" och hemresan flyttad till en dag tidigare med två mellanlandningar. men det var bara och gilla läget och planera efter det.

Mitt i natten till lördag var det dags att packa alla i bilen och dra mot arlanda, allt gick bra på resan ned och frukost intogs på terminalen innan planet skulle lyfta 06.30.


Alla sov eller slumrade men Kjell hann i allafall med att inhandla en wiskey till "special offer" medans jag sov som en stock!!!!


Framme i Kroatien var det lång kö till passkontrollen men till slut var det vår tur. Hämta väskorna och sedan ut i värmen, +28, det var 22 grader varmare än Sverige. Helt underbart!! Utanför atod våran privatchaufför och väntade som skulle ta oss till Kastela Marina, där båten låg och väntade.

Bunkring

LUNCH

Eftersom vi kom till Split tidig förmiddag så var det gott om tid att äta lite lunch och bunkra upp proviant inför resan ut på det stora havet.



Nu var det äntligen dags att få tillgång till båten, klockan var 14.00 och efter en genomgång av det väsentliga funktionerna på båten som heter Grabova så var det uppackning och undanstuvning som stod på tur. Alla var mycket förväntansfulla och lite nervösa, vi hade en ny båt som vi inte var vana vid och våra seglingskunskaper är ju inte så stora.........men allt löser sig, det var vi övertygade om och båten hade ju även en motor, och åka båt för motor är vi mycket kompetenta till!!!


Nu var det dags att kasta loss! Kjell tog rodret, jag lossade tamparna och Jimmy och Michael kollade så vi inte tuchade båtarna på sidorna. Vi gled ut i hamnområdet som första båt....hmmm undrar varför, skulle de andra inte ut på havet eller???
Nåväl, vi tittade ut över vågbrytaren och såg vattnet som vågade rejält, jag tittade på Kjell och sa: - Ser du hur vattnet ser ut? - Jaaa, svarade han lite osäkert, det blåser rejält! Men tror ni att det stoppade oss, nehej då. Lite fundersamma blev vi när ingen annan båt syndes till i närheten. Men så såg vi en 3-4 segelbåtar långt ut i sundet som vi skulle passera igenom för att kunna komma ut på ännu större vatten. Dit var de ca 5 M och som sagt så blåste det rejält, mellan 6-8 m/s och vågorna gick höga, men det skulle bli värre!

,

Alla var glada och tyckte det var häftigt i vågorna, men vi insåg i allafall att hissa segel var överkurs för ovana seglare. Vi tuffade på i 4-5 knop tills jag kom på att vi kunde ju åka till Trogir för att söka lähamn inatt, dit var det inte långt, bara genom ett smalt sund mella fastlandet och en ö. Jag gick ned i båten och tog ut en ny kurs som vi skulle styra. Då kom Kjell på att det kanske fanns en bro över sundetn och det gjorde det förstås, 2,4 m hög. Det gick ju inte eftersom vi hyrt en båt med mast!Tillbaka till förra kursen mot sundet som vi planerat från början. Alla var fortfarande till gott mod och tyckte att livet var härligt och rättvist!



När vi kom fram till sundet mellan Marjan, där Split ligger och ön Ciova så såg vi några till segelbåtar och även annu högre vågor och kraftigare vind. Men vi ger inte upp!!!! Ut blå böljan den blå, tjoho vad det guppade!! Kompassriktning rakt söderut - rakt över Split kanal - 9M bort hade vi natthamn planerad. Split kananl bjöd på 8-12 m/s med 2-3 m höga vågor och det gungade och krängde rejält. Eftersom det var svårt att hålla en exakt kompassriktning i blåsten så fick jag gå ned i båten för att kolla vår exakta position och ev ta ut en ny kurs ibland. Det var inte bra för min mage kände jag efter ett tag!! Upp på däck snabbt för att andas in frisk fläktande luft!


När vi kommit halvägs över så började mina beräkningar bli allt mer konstiga och Kjell fattade ingenting av mina "nya" kompassriktningar, det var ju tur att han inte styrde båten som jag sa!! Då vet jag inte var vi hamnat, då hade vi nog snurrat runt, runt ute där fortfarande!!!

Rätt som det var så kastade jag mig ut mellan mantågen och där satt jag bra tyckte jag, men Kjell tjatade något om en hink där borta i bakgrunden, jag hade lite annat för mig så jag tog ingen notis av honom. Efteråt mådde jag som en prinsessa!!

Nu började alla bli trötta, det tar på krafterna att ligga i topp! Vi beslöt att försöka hitta lite lugnare vatten och fixa något att äta. Vi åkte mot Solta, dar fanns det någon svajvik såg vi. Lungt var det inte, men vi kastade ialla fall ankaret och insåg rätt snart att här kan vi inte stanna. Vad händer då!! Jo, ankaret satt fast på 20 m djup. Efter att vi kämpat ett tag så lossnade det och vi styrde mot ön på andra sidan, Brac där byn Bobovisce såg ut att få lä inatt, det fanns en liten svajvik utanför som vi styrde färden mot, 4 M bort. När vi äntligen kom dit hade vinden naturligtvis vänt och blåste rakt in i den viken och den var dessutom proppfull med andra båtar. Vad ska vi göra då? Jo, det måste ju vara lä i den viken vi kom ifrån, så tillbaka till den 4M bort. Gissa vad? Vinden har vridit sig igen så där var inget alternativ att nattsvaja. Nu började det bli lite skymmning och vi måste till en nattvik!!!!!



Runt udden på Solta hittade vi äntligen en vik där vi kunde stanna för natten, inte optimal, men den dög efter dagens prövningar och där låg fler båtar så det måste var OK.

Middag skulle lagas, ris och fiskpinnar, jag började men däckade på soffan efter ett tag, oförmögen att resa mig upp. Kjell tog över och hann precis klart innan det var dags att däcka för honom, varre än den värsta baksmällan tyckte han.

Jag insåg att något måste jag äta, riset åts upp tillslut, mycket små tuggor, och en knäckebröds macka utan smör. Efter den gourmet måltiden mådde jag mycket bättre. Kjell fick vi tvångsmata med knäckebröd och kola. Tur att barnen mådde bra och åt med god aptit!!

Det var dyningar och blåste hela natten och både Kjell och jag var upp flera gånger för att kolla att vi inte draggade, men ankaret höll oss på plats hela natten och framåt morgonen sov vi gott!!

Detta var dag 1 på våran semesterresa med Grabova och jag undrade om det skulle vara så här varje dag, i så fall var jag inte imponerad av Kroatien och jag tror att de andra kände likadant!!!!

MEN SÅ FEL JAG HADE !!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar