tisdag 21 augusti 2012

Kroatien dag 3

Måndag 13/8:

Inatt regnade det faktiskt, Kjell sa att han fått hela 4 droppar i ansiktet (men han överdrev nog) så han fick stänga takluckan. Det var iallafall lite mulet när jag vaknade vid 7 tiden. Idag hade vi bestämt oss för att ta en promenad in till Stari Grad som låg ca. 2 km bort. Efter ett morgondopp och frukost packade vi ned vattenflaskor och solglasögon och rodde in till land runt 10.00  för att börja våran vandring.



Det var en bit att ta sig upp på höjden men det var det värt - otrolig utsikt över viken. Nu började molnen försvinna och det gjorde vattnet vi hade med oss också. Mycket varmt på land där inte vinden fläktar så mycket. PUST! Det var ungefär halvägs när vi gått nedför en bit och jag insåg att vägen tillbaka skulle vara uppför som jag fick en fantastiskt bra idé. Vi kunde ju åka taxi tillbaka, det kanske tom fanns båttaxi. Alla de andra höll med, vilken bra idé!

När vi närmade oss Stari Grad så hittade vi en glasskiosk med en äldre kroatisk kvinna som inte kunde engelska. Kjell frågade om det fanns någon mataffär, vi skulle även fylla på förråden lite, men hon begrep inte och inte vi heller! Hon gav oss en lapp och jag tror hon menade att om vi åt på deras resturang så skulle vi få rabatt, men jag kan ha fattat fel.



Nere vid hamnen fanns en liten badstrand och vi såg även Pacifics lilla kusin!

Vi gick runt i de smala gränderna och utmed kajkanten. Mycket gamla fina stenhus fanns det.





Jimmy, Michael och jag blev sugna på glass och Kjell ville gå och leta efter någonstans som hade Pivo. Alla blev nöjda, mycket smarrig glass, den var hemgjord, fast Michael föredrog Big Pack hemma i Sverige. Men inte jimmy och jag. Kjell hittade sin Pivo på en resturang bredvid och vi andra gjorde honom sällskap efter glassen. Vi började känna oss lite småhungriga så det blev en pizza som vi delade på. Gott!










Nu var det dags att handla och ta oss tillbaka till båten igen, vi gick för att leta efter en båttaxi. Den stod på andra sidan kajen men ägaren hade siesta så det fick lov att bli en vanlig taxi istället.

Vi handlade lite mat och dricka på Tommy´s. Frukt och grönsaker köpte vi av våran vän på torget, hon hade bjudit oss på färska fikon tidigare när vi gick förbi.









 Taxin hade Kjell beställt och när vi handlat klart så bar det av på slingrande mycket smala vägar, att vi inte krockade var ett under, det var mycket nära några gånger!! Taxitermomertern visade på 33 grader, det var första gången som vi fick en riktig temperatur men vi hade förstått att det var varmt!

Svettiga och trötta återvände vi till båten, stuvade undan och sedan blev det ett långt och härligt bad. Otroligt vilket klart och varmt vatten. Alla som känner mig vet att jag inte badar vid lägre vatten temperatur än 27 grader. Jag kan tala om att jag badade långa stunder helt frivilligt!

Idag blev det en tidig kväll, alla var trötta och sov gott hela natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar