onsdag 22 augusti 2012

Kroatien dag 5

Onsdag 15/8:
Imorse var det sorgset på Grabova, idag var den dagen då vi måste påbörja färden tillbaka till marinan. Vi fick försöka att göra det bästa av den tid som var kvar. Började med att ta ett morgondopp i ett stilla varmt vatten, kändes helt OK. Efter frukost var det dags att lätta ankar och styra fören mot Hvar dit vi bestämt att göra ett lunchbesök.

Utsikt från Kjells och min säng, det här såg vi varje morgon när vi vaknade!! Lätt att hoppa ur sängen! Idag fixade Kjell frukost, det blev melon och smörgås.

In till Hvar var det 7 NM som avverkades med motor på ett lungt hav. Vi såg många fina båtar som låg utanför hamnen, så många båtar hade vi inte sett förut på samma plats. I hamnen var det fullt så vi ankrade lite utanför och tog jollen in till kajen. Inne i Hvar var det nästan olidligt hett och det dröjde inte länge förrän vi längtade ut på havet igen, men först blev det lite sightseeing i det närmaste området och en pizza till lunch.

När pizzan var uppäten var det definitivt dags att börja hemresan, nu var det svårt att förhala det hela mer, men ett bad hanns med innan avgång. Vi åkte ut ur Hvar och styrde norrut nät vi kommit ut på öppet vatten, vi siktade på västra delen av ön Solta, i en svajvik öster om Maslinica. 20 Nm hade vi framför oss, på ett hav som visade sig från sin bästa sida, det fläktade precis lagom och solen sken från en blå himmel. Helt underbart och fantastiskt tyckte vi alla och slöade och slappade så mycket vi orkade.
Här är en bild på en liknande segelbåt som vi hade, så här hade det kunnat se ut när vi kommit glidande stilla och tyst över vattnet, men det gjorde vi inte idag heller...................och troligtvis inte imorgon heller! Vi har kommit på att vi är alldeles för bekväma av oss och vill bara ta det lungt och inte behöva tänka på en massa rep och tåtar hela tiden. Fast visst är det tjusigt med segelbåtar för fulla segel och det var jätte kul när vi seglade med M/S Shamrock förra året, men då var vi med som "betalande gastar" och behövde inte tänka på allt själva.

När djupmätaren visade 90m så ville Michael bada, OK vi stannade ett tag mitt ute på havet och han dök i, men vi andra avstod tills vi kom in till grundare vatten. Timmarna bedrevs med mera slappande i solen och vi njöt hela tiden!
När vi kom fram efter 20Nm avklarade såg vi att det fanns bojar att förtöja i, även här kom det en kille i en jolle och erbjöd oss hjälp att förtöja vid en av hans bojar om vi åt på hans resturang senare på kvällen. Vi bestämde oss för att göra det fast vi hade tänkt att laga till något på båten. Det var en mycket fin liten vik och varmt och skönt i vattnet, lite för nära till de andra båtarna tyckte vi men det fick duga som natthamn. Efter att ha badat och tvättat håret i sötvatten - jag lyxade till det lite - så var det dags att ro in till land för att gå till resturangen.

Resturangen låg uppe på höjden med utsikt över viken.

Alla bestämde sig för att äta sallad, ingen var jättehungrig i värmen.

Natten blev den sista ute till havs, tråkigt men sant, imorgon måste vi åka in till Kastela Marina och tillbringa sista natten där. Vi satt kvar på resturangen en bra stund och bara njöt av den varma kvällen. Det var första natten som blev stökig, det festades på en del båtar omkring men jag somnade iallafall ovaggad. Det hade blivit tyst vid 2 tiden sa Jimmy som låg vaken.

Semestern har gått alldeles för fort, vi hade velat vara kvar flera dagar till, det här var den bästa semesterresan jag gjort och det kommer att bli fler av samma sort. Men vi har en dag kvar att ta till vara på bästa sätt och det ska vi!!