tisdag 21 augusti 2012

Kroatien dag 4

Tisdag 14/8:

Alla var uppe tidigt för ett svalkande morgondopp och lite snorkling innan frukost. Vi hade bestämt att åka in till Stari Grad för att fylla färskvatten innan vi fortsatte våran resa över havet.

Kjell (och jag med) var lite nervös eftersom det var första gången som vi skulle lägga till vid kaj och backa emot. Som tur var så var det inte många båtar i hamnen så vi fick gott om svängrum. Vi fick bra hjälp av personal på land och några i båten bredvid, Kjell backade in som ett proffs!!! Jag tog förtöjningslinan och gjorde fast i fören, det var mycket lättare än vad vi först trott. När det kom båtar efter oss så såg vi att de inte heller backade rakt och även de behövde en hjälpande hand från oss och folk på land. Kjell var nöjd med sin insats och jag tyckte han var jätteduktig.

Vi fyllde vatten och laddade batterier medans vi gick en promenad i Stari Grad. Handlade lite mera godis eftersom det blev uppätet igår kväll. Det var tur att det fanns en skylt utanför affären att man inte fick ta med pistolen in, tur att vi lämnade den hemma!!

En liten fönstershop!

Nu var vi trötta på landbacken och ville ut på havet igen. Vi gjorde loss och styrde ut mot öppnare vatten. När vi åkt en stund for jag upp och spanade ut över vattnet - vad var det? Något svart stack upp framför oss! DELFINER ropade jag och barnen kom uppfarande ur båten. Mycket riktigt, långt framför oss hoppade det 2-3 små delfiner. De passerade oss och försvann, men vi hann se de några gånger. Otroligt vackert, ingen av oss hade sett vilda delfiner förut.
Ser ni delfinen? Den finns där!

Vi hade sett ut en fin svajvik 10 NM bort och styrde västerut när vi kom ut ur Stari Grad viken. Lungt och behagligt idag, men seglingslusten ville inte infinna sig så vi gick för motor idag också.

Efter 1,5 timme kom vi fram till viken Duga och den dög bra tyckte vi. Vi ankrade upp en bit in och det låg bara en liten motorbåt längre in förutom oss. Längst in i viken fanns en strand med en byggnad, jag trodde någon bodde där men det verkade vara något sorts utflyktsmål. Vi badade och åt melonen vi köpte tidigare, den minsta hon hade, den vägde 11 kg!

Vi tog jollen in till stranden och det var en fejkstrand, gruset var ditforslat och allt var uppbyggt. Jimmy och Michael döpte den till "lilla Tailand" men den hette "Robinson beach" fick vi reda på senare. Det gick turer ut till stranden inifrån Hvar.

Efter middagen fick vi en fin solnedgång, men tyvärr inte i havet. Vi var nu alldeles ensamna i viken men Kjell hade frågat farbrorn i den lilla motorbåten om han trodde det var OK att ligga här eftersom det var öppet hav direkt utanför och alla andra som vi sett valt en vik bredvid. Efter lite språkproblem så sken han upp och sa "Sehr gut" och det tolkade vi som att det var OK.

Natten blev kav lugn och alla sov skönt ännu en natt, fast jag var upp ett par gånger och kollade, det kunde ju ha blåst upp och då hade det kommit vågor rakt in i viken.